دپارتمان زخم

زخم پای دیابتی یکی از عوارض قابل توجه بیماری دیابت است

علل ایجاد زخم پای دیابتی

علل عروقی

گردش ضعیفِ خون در پا: گردش خون ضعیف جزو بیماری های عروقی محسوب می شود. در پی این بیماری خون به طور موثر به سمت پاهای فرد جریان نمی یابد. گردش خون ضعیف یکی از دلایلِ شایعِ بروز زخم در افراد دیابتی، مخصوصا در قسمت پاها محسوب می شود.

علل عصبی

آسیب های عصبی: آسیب های عصبی ، یک خطر بسیار بزرگ برای افراد دیابتی محسوب می شود. آسیب عصبی منجر به از دست دادن حس در پاهای فرد یا احساس گزگز، درد مبهم و احساس ناخوشایند در پاها می شود.ابتدا به هنگام آسیبِ عصب ها ممکن است فرد دچار درد پا شود. اما به مرور این موضوع سبب کاهش حساسیت پا به درد و زخم خواهد شد. به طوری که اگر فرد در معرض زخم پا باشد، هیچ حس و دردی را احساس نخواهد کرد.

علل فشاری

• در معرض آسیب قرار گرفتن پا یا زخم شدن پا به وسیله شی خارجی( مثلا وارد شدن سنگ ریزه در کفش و…).
  • پوست خشک: پوست خشک در بین افراد مبتلا به دیابت بسیار شایع است. زمانی که پوست بدن بسیار خشک باشد، پوست و بافت پاها بیشتر در معرض ترک خوردن و زخم شدن می باشد.به طور کلی خشکی پوست باعث آسیب ناخن ها( کلفت و زرد شدن ناخن، چماقی شدن ناخن ها و دفرمه شدن آن ها ) می شود و پا را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی می کند.
  • ایجاد فشار نامناسب به قسمت های مختلف پا که در نتیجه، باعث بروز شکستگیهای ریز و درشت در پا می شود و سبب اختلال شکل و فرم پا می شود که شارکو( charcot foot) گویند و این پاها بیشتر مستعد زخم هستند.

نکته مهم : مهمترین اقدام،  پیشگیری از ایجاد زخم است.

راهکارهای پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابتی

1. جلوگیری از سوختگی پا به وسیله دوری از وسایل گرمازا.
  2. مرطوب نگه داشتن پاها به وسیله مرطوب کننده‌ها.
  3. شستن پاها هر شب با آب ولرم.
  4. نپوشیدن جوراب و کفش تنگ .

کنترل قند خون به عنوان مهمترین عامل، جهت جلوگیری از ایجاد زخم می باشد.

درمان زخم پای دیابتی

اگر پا دچار عارضه یا تاولی شد خوددرمانی نکنید . یکی ازجدی ترین مشکلات این است که فردِ بیمار همه جور اقدامات درمانی از قبیل آغشته کردن زخم با عسل خانگی و انواع ترکیبات خانگی ، دود کردن عنبرنسا و…. را انجام می دهد که این امر باعث می شود وقت مناسب برای درمان هدر رود و باعث می شود که زخم پا عفونی شود ، انگشت شصت سیاه شود و عفونت به استخوان رسیده و تازه زمانی که احتمال قطع پا بیشتر می شود فرد برای درمان مراجعه کند.بنابراین در صورت حتی مشاهده یک تاول کوچک برای شروع اقدامات درمانی به متخصص مربوطه مراجعه کنید و از انجام هر گونه درمان های خانگی و درمان های خودسرانه اکیدا خودداری کنید.

درمان زخم پای دیابتی شامل جراحی های لازم، برداشتن بافت آسیب دیده و مرده پوست و پاکسازی زخم می باشد.باید اشاره کنیم که تمیز کردن زخم یک کار تخصصی است و انجام درمان های خانگی مضرات زیادی را در بردارد . مسلما هر چه زخم عفونی تر شود مستلزم صرف زمان بیشتر و هزینه های گزاف تری برای درمان است و حتی احتمال بهبودی نیز کاهش می یابد.باید توجه داشت که شستشوی زخم با محلول های خاص ، پانسمان مناسب و تخصصی ( پانسمان نوین )  توسط کارشناسان مجرب و استفاده از آنتی بیوتیک های خاص باید صورت پذیرد.

bg-border

درباره مرکز دیابت ارمغان

هدف از تاسیس این مرکز آموزش پیشگیری و کنترل دیابت، درمان همه جانبه بیماران دیابت و … می باشد. در راستای نیل به این اهداف رویکرد این مرکز بکارگیری راهکارهای علمی و قابل اجرا، بر اساس اخرین مطالعات و دستاوردهای علمی ایران و جهان در بیماران دیابتی، خانواده ی آنان و افراد مستعد ابتلا به این بیماری می باشد.

تمامی حقوق برای مرکز درمان دیابت ارمغان محفوظ است. © 1396

طراحی و پشتیبانی نوین راهکار تات