تعریق زیاد در بیماران دیابتی

تعریق زیاد در بیماران دیابتی : علت عرق زیاد چیست؟

اگرچه تعریق بیش از حد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما در برخی مواقع علت عرق زیاد مربوط به بیماری دیابت می شود. به طور کلی تعریق زیاد در بیماران دیابتی سه دلیل اصلی دارد که در این بخش از مقاله آن ها را عنوان نموده ایم.

  • هایپرهیدروزیس : این نوع تعریق لزوماً ناشی از دما یا ورزش نیست
  • عرق چشایی : این نوع تعریق در اثر غذا خوردن ایجاد می شود و به نواحی صورت و گردن محدود می شود
  • عرق شبانه : این نوع عرق به دلیل پایین بودن گلوکز خون در طول شب ایجاد می شود

در هر صورت روش درمان بستگی به نوع تعریق فرد دارد. پزشک متخصص می تواند بهترین روش درمان را برای کمک به تسکین یا توقف تعریق بیش از حد توصیه کند. البته ناگفته نماند، از آنجایی که تعریق زیاد می‌تواند نشانه ‌ای از سایر بیماری ‌های جدی ‌تر مثل دیابت باشد، همیشه باید برای تعیین علت اصلی عرق کردن زیاد به پزشک مراجعه شود.

در بخش بعدی در مورد هر کدام توضیحاتی را ارئه کرده نموده ایم. لطفا همچنان همراه ما باشید.

تعریق زیاد در بیماران دیابتی : هیپرهیدروزیس

همانطور که گفتیم، هایپرهیدروزیس تعریق بیش از حد است که می تواند به دلایلی غیر از هوای گرم یا انجام ورزش زیاد رخ دهد. هیپرهیدروزیس به این دلیل اتفاق می افتد که اعصاب بیش فعال، به غدد عرق سیگنال می دهد تا کار خود را انجام دهند، حتی اگر دمای هوا سرد باشد. استرس، عصبی شدن و اضطراب نیز می تواند این مشکل را شدیدتر کند. در این نوع تعریق زیاد در بیماران دیابتی ، کف دست ها، کف پاها و گاهی صورت تحت تأثیر قرار می گیرد؛ اگرچه کل بدن نیز ممکن است عرق کند. علاوه بر این هیپرهیدروزیس در افراد دیابت ممکن است با آسیب عصبی مرتبط باشد.

تعریق زیاد در بیماران دیابتی : عرق چشایی

عرق چشایی که به آن سندرم فری Frey نیز گفته می شود، هنگام خوردن یا نوشیدن هر نوع نوشیدنی یا غذا (از جمله بستنی!). تحقیقات نشان می دهد گاهی اوقات تعریق چشایی پس از جراحی یا ضربه به غدد پاروتید، که بزرگ ترین غدد بزاقی بدن هستند، اتفاق می افتد. این آسیب منجر به تعریق و برافروختگی صورت می شود.

تعریق چشایی می تواند به دلایل دیگری از جمله دیابت ، پارکینسون، سردرد های خوشه ای و زونا رخ دهد. عرق کردن و قرمزی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد غذا می خورد، می بیند، به آن فکر می کند یا حتی در مورد غذا صحبت می کند. علت این نوع تعریق زیاد در بیماران دیابتی ، عدم کنترل سطح قند خون برای مدت زمان طولانی، بیماری کلیوی، نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیک نیز می باشد.

تعریق زیاد در بیماران دیابتی : عرق کردن شبانه

تعریق شبانه ممکن است به دلیل هیپوگلیسمی رخ دهد. همانطور که می دانید، بدن در طول شب از کربوهیدراتی که در طول روز مصرف کرده اید برای ترمیم و بازیابی سلول ها استفاده می کند؛ بنابراین در صورتی که کربوهیدرات کافی مصرف نکرده باشید، یا انسولین زیادی تزریق کرده باشید، و یا اینکه بیش از حد معمول ورزش کرده باشید، سطح قند خون شما می تواند کاهش یابد و این منجر به تعریق بیش از حد می شود.

قند خون پایین می تواند سیستم عصبی خود مختار را فعال کند، این سیستم عصبی وظیفه تولید عرق را بر عهده دارد و می تواند منجر به تعریق زیاد در بیماران دیابتی شود. آدرنالین، هورمونی که در زمان استرس ترشح می شود نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی تعریق بیش از حد است.

علت تعریق زیاد در بیماران دیابتی

در این مقاله به ذکر علل یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن روبرو هستند پرداختیم و آن عرق کردن بیش از حد است و گفتیم یکی از علل اصلی تعریق بیش از حد ، بیماری دیابت است. به علاوه، به ذکر علل تعریق زیاد در بیماران دیابتی پرداختیم.

در نهایت باید بگوییم کنترل گلوکز خون بهترین راه برای مقابله با تعریق زیاد در بیماران دیابتی است که پزشک دیابت می تواند در این خصوص راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید و بیش از حد عرق می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.