ویروس کرونا و تاثیر تغذیه بر بیماری کرونا: همانطور که شنیده اید منشا ویروس کرونا در چین دیده شده و امیدواریم که این ویروس وارد کشور نشود اما به هر حال باید با حفظ نکات بهداشتی به تغذیه نیز اهمیت ویژه ای دهیم.
چرا که عامل ابتلا یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس، به جز دارا بودن بیماری های زمینه ای مانند سوتغذیه، ریوی و تنفسی، دیابت و …عملکرد و قدرت سیستم ایمنی میباشد.
این روزها که خطر ابتلا به بیماری های ویروسی (کرونا) و عفونی بالاست، بهتره با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.
مصرف کدام مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و عفونی میشود؟

ویروس کرونا و تاثیر تغذیه بر بیماری کرونا

• موادی که باعث تقویت سیسم ایمنی بدن میشود: روی، ویتامین A ، ویتامین D و ویتامین C
• منابع روی: گوشت قرمز، ماهی ، میگو، بوقلمون، زرده تخم مرغ، حبوبات، شکلات تلخ، قارچ،آجیل،کنجد و تخم کتان
• منابع ویتامین A: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات، هویج ،اسفناج
• منابع ویتامین D: روغن کبد ماهی، ماهی سالمون، شاه ماهی، غلات کامل، زرده تخم مرغ،لبنیات غنی شده با ویتامین دی، قرارگرفتن در معرض نور خورشید
• روزانه حداقل یک عدد پرتقال توسرخ یا دو عدد نارنگی یا لیموترش مصرف کنید.
منابع ویتامین C: میوه ها و سبزیجات تازه با رنگ زرد و نارنجی و قرمز مانند: فلفل (شیرین،زرد)، بروکلی، توت فرنگی، آب پرتقال، کلم بروکسل، طالبی، انبه، ،آب گوجه فرنگی، آب گریپ فروت
• مواد غذایی شیرین را محدود کنید.
• از روغن های جامد استفاده نکنید.
• روزانه حتما یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده آن را مصرف کنید
• از ادویه جاتی نظیر زعفران،زردچوبه بیشتر استفاده کنید.
• این توصیه ها در کودکان، خانم های باردار و شیرده، سالمندان، افراد مبتلا به سرطان، افرادی که کورتون مصرف میکنند و تمامی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار مهم میباشد.
• مصرف روزانه خانواده کلم را فراموش نکنید
• از سوسیس، کالباس، موادغذایی کنسرو شده استفاده نکنید.
• روزانه یک عدد پیاز خام بنفش مصرف کنید.
• از جوانه ها نظیر جو، ماش،شبدر،گندم در رژیم روزانه خود بگنجانید.
• از گردو هایی که داخل پوسته چوبی هستند روزانه استفاده کنید.
• از فراورده های پروبیوتیکی استفاده کنید.
• ترجیحا روغن مصرفی روغن زیتون باشد.
• از شکلات تلخ، کنجد، ارده در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
• ویتامین د، آهن خون خود را چک کنید و درصورت کمبود به درمان ان بپردازید.
• اگر چاق هستید بدانید که بیشتر در معرض خطر هستید.
• استرس و فشارهای جسمی و روحی سیستم ایمنی را ضعیف میکند.
• خواب کافی داشته باشید.
• از حبوبات مانند: خوراک عدسی، خوراک لوبیا، دال عدس غافل نشوید.