ورزش در شب و کنترل سطح قند خون

محققان مستقر در استرالیا کشف کرده اند که ورزش در هنگام غروب آفتاب متابولیسم بدن را افزایش می دهد و کنترل میزان قند خون شبانه را ساده تر می کند.

دانشمندان ۲۴ مرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با رژیم غذایی پرچرب قرار دادند تا بتوانند وضعیت متابولیسم آن ها را تجزیه و تحلیل کنند.

یافته ها نشان داد که تمرینات عصرگاهی میزان گلوکز یک شبه را کاهش می دهد در حالی که تمرینات صبحگاهی این میزان را کاهش نمی دهد.

متخصصان می گویند این نتایج برای مبتلایان به دیابت نوع ۲  و  کنترل سطح قند خون بسیار مهم است.

دکتر Trine Moholdt، محقق اصلی گفت: “ما دریافتیم که ورزش در صبح یا عصر باعث بهبودهای مشابه تناسب قلب و تنفس می شود، اما کنترل قند خون در شب فقط در گروه ورزش عصر بهبود می یابد.

“گروهی که در اوایل شب ورزش می کردند، غلظت گلوکز شبانه کم تری داشتند. این یافته مهم است زیرا یکی از مواردی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجربه می کنند، افزایش سطح قند خون در شب  است، بنابراین هنگام خواب  دپار نوسانات سطح قند خون می شوند.

“مطالعه ما توانست نشان دهد که ما می توانیم  پیک های شبانه را صاف کنیم و این یک یافته مهم است، زیرا نه تنها غلظت گلوکز، بلکه کلسترول نیز  در شب پایین تر بود.”

دکتر موهولد و تیم محققان وی با بررسی نتیجه ۲۴ مرد دارای اضافه وزن که به مدت ۱۱ روز متوالی در رژیم غذایی پرچرب قرار گرفتند، نتایج را جمع آوری کردند.

دانشگاهیان نتایج را با تقسیم مشارکت کنندگان به سه گروه اندازه گیری کردند که در آن، آن ها صبح یا عصر ورزش می کنند یا اصلاً ورزش نمی کنند.

یافته ها یک مزیت قابل توجه در تمرینات شبانه را در مقایسه با تمرینات صبح نشان داد.

دکتر موهولد گفت: “این مطالعه نشان می دهد که ورزش شب می تواند برای افرادی که متابولیسم مختل دارند، بیش تر از همان ورزش انجام شده در روز مفید باشد.

“اما من فکر می کنم بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که ادامه ورزش بسیار مهم تر از زمانی است که در روز انجام می دهید.”

مجموعه نتایج کامل در گزارش Diabetologia موجود است.

منبع: The Global Diabetes Communit