علائم ابتلا به ویروس کرونا یا کووید نوزده : میانگین سنی افراد مبتلا شده به کرونا ویروس تا اسفند نود و هشت، پنجاه و شش سال بوده. و یک بازه سنی بین ۱۹ تا ۹۲ سال را شامل می شود. به عبارتی کودکان و نوجوانان اگر هم حتی مبتلا شدند در حدی نبود که نیاز به بستری داشته باشند و به صورت یک بیماری سرماخوردگی خفیف بروز پیدا کرده.
احتمال ابتلای زن و مرد، تفاوت معنی داری نداشته به عبارتی آقایان و خانم ها به یک نسبت و با احتمال مساوی درگیر کرونا ویروس می‌شوند.
حدود نیمی از بیماران مبتلا شده به کرونا ویروس ،بیماری های زمینه ای را که باعث ضعف سیستم ایمنی میشوند ،از قبیل دیابت بیماری نارسایی قلبی، بیماری مزمن ریوی، مثل آسم و نارسایی ریوی ناشی از مصرف طولانی مدت سیگار،فشار خون و بیماران سرطانی،داشتند.و بصورت ذات الریه ویروسی بروز میکند.

علائم ابتلا به ویروس کرونا یا کووید نوزده

شرح کامل علائم کرونا

1. سیستمیک: تب و احساس خستگی مفرط
  2. تنفسی: آبریزش بینی، عطسه، گلو درد، سرفه خشک، تنفس کوتاه و مقطعی و تند
  3. کلیه ها: کاهش عملکرد(کاهش حجم ادرار یا تعداد دفعات دفع)
  4. روده‌ای: اسهال
  5. سیستم گردش خون: کاهش تعداد گلبول های سفید
  6. نهایتا در مقایسه با آنفلوانزا دارای علائم مشترک، و متفاوت در بروز اسهال و تنگی نفس شدید است.
    مهمترین علامت بیماری کووید -نوزده یا کرونا ویروس که تقریباً در نود و نه درصد بیماران مبتلا وجود دارد تب می باشد.هفتاد درصد بیماران علامت خستگی را داشتند.و سرفه خشک در شصت درصد موارد وجود دارد تنگی نفس در شروع بیماری در سی و یک درصد موارد مشاهده میشود که با پیشرفت بیماری احتمال آن بیشتر میشود.
    در ده درصد موارد به عنوان اولین علامت، اسهال و استفراغ ممکن است بروز پیدا کند. که یک تا دو روز قبل از تنگی نفس خود را نشان میدهد. پس بیماری کرونا می تواند حتی با علائم گوارشی شروع شود.
    معمولاً تنگی نفس بعد از حدود پنج روز از شروع علائم اولیه بیماری بروز پیدا می‌کند. و بیمار معمولاً بعد از هفت روز از شروع اولین علائم به دلیل تنگ نفس نیاز به بستری پیدا می کند.
    حدود چهل و یک درصد بیماران در محیط بیمارستان مبتلا به این بیماری شده اند و حدود چهار و نیم درصد افراد بستری شده( و نه کل بیماران مبتلا )فوت شده اند.
    فعلاً هیچ درمان اختصاصی و یا واکسنی برای این بیماری کشف نشده است یک سری داروهای ضد ویروس ایدز به صورت ترکیب با یک نوع داروی ضد مالاریا، احتمالاً میتواند روند تکثیر ویروس را به تاخیر بیاندازد و روند بهبودی را تسریع بخشند اما هنوز این مطلب از نظر علمی اثبات شده نیست.
    اصول درمانی بیشتر برپایه درمان های حمایتی از نظر مایعات بدن و الکترولیت‌ها و حمایت تنفسی و قلبی می باشد که در بیمارستان برای موارد بحرانی انجام می‌شود. افرادی که علائم شدید ندارند و نیاز به بستری ندارند، بهتر است در منزل بمانند و از آب میوه های تازه مثل مرکبات و آنتی اکسیدان ها استفاده کنند و ماسک بزنند ،بخور بدهند و اصول پیشگیری را رعایت کنند تا آلودگی را به افراد سالم خانواده انتقال ندهند.

علائم ابتلا به ویروس کرونا