تغییر سبک زندگی در دیابت چیست؟

تغییر سبک زندگی در دیابت چیست؟

مهمترین تغییر در شیوه زندگی فرد دیابتی، تغییر در سبک خوردن و فعالیت کردن و ترک دخانیات و الکل است. تغییر شیوه خوردن، یعنی به مقدار صحیح خوردن و به موقع خوردن، انتخاب صحیح داشتن. مقدار مناسب خوردن یعنی اینکه  بدونیم چقدر باید در طول روز کربوهیدرات، پروتئین و چربی  استفاده کنیم که در دیابت مهمترین قسمتش، تعیین مقدار کربوهیدرات مصرفی روزانه هست که براساس وزن، سن، جنسیت و میزان فعالیت محاسبه میشه.

در مورد به موقع خوردن هم باید بگم که سه وعده غذای اصلی و سه تا چهار  میان وعده در یک فرد دیابتی بهتر استفاده شود. تعدد وعده های غذایی جلوی افت قند خون های ناخواسته را مگیرد، به خصوص در کسانی که انسولین و یا داروهای کاهنده قند خون مثل گلی بنکلامید یا گلی کلازید استفاده می کنند و از طرفی افزایش تعداد وعده ها و کاهش حجم هر وعده، مانع افزایش ناگهانی قند بعد از غذا میشود. در مورد انتخاب نوع ماده غذایی، مسلما انتخاب مواد غذایی با مواد قندی مرکب مثل نان و برنج، نسبت به قندهای ساده مثل انواع شیرینیها مرباها قند و شکر و نوشابه ارجح هستند. در مورد، فعالیت، هر چقدر فعالیت بیشترباشه، احتمال ابتلا به دیابت کمتر میشه و درمان هم اسونتر میشه به این صورت که، مقاومت به انسولین کمتر میشه و اثربخشی انسولین و داروها هم بیشتر میشه و در نهایت مقدار داروها مصرفی کاهش داده میشه (قابل توجه کسانی که دوست ندارن انسولین بزنند).

اما چه نوع ورزش هایی باید انجام داد و به چه مدت و چه موقع از روز؟ و آیا کار زیاد هم تاثیراتش روی بدن مثل ورزش است یاخیر؟

با ما باشید، برنامه های آینده، در مورد کربوهیدرات های مناسب تر و ورزش های مفید تر براتون توضیح خواهم داد. خلاصه مقدار کربوهیدرات از نوع کربوهیدرات مهمتره. تعدد وعده های کوچک غذایی رو فراموش نکنید و اهمیت ورزش تا جایی هست که مطالعات نشون داده ورزش نکردن از سیگار کشیدن هم بدتره. در مورد ترک دخانیات در فرد دیابتی هم باید بگم سیگار خطر ابتلا به دیابت رو بیشتر می‌کنه، جلوی تاثیر داروها و انسولین رو میگیره، و کنترل کردن دیابت رو سخت‌تر میکنه واز همه مهمتر احتمال وقوع عوارض قلبی چشمی و کلیوی عصبی و جنسی رو بیشتر میکنه.