تاثیر ورزش در افراد دیابتی‌: دیابت بر اثر قطع تولید انسولین یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن بروز می‌کند، زیرا انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته را در بدن به انرژی تبدیل می کند و گمان می رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی مانند چاقی و بی تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش موثری داشته باشد. افراد می توانند با انجام آزمایش قند خون ( قند خون ناشتا یا قند خون دو ساعته( متوجه شوند که آیا در دوره دیابت پنهان قرار دارند یا به طور کامل به دیابت مبتلا شدند).
کم تحرکی از عوامل موثر در بروز دیابت می باشد .ورزش در دیابت نوع ۱ ، نوع ۲ و هم دیابت حاملگی در بهبود شرایط بیمار ، موثر و کارآمد می باشد.ورزش اثرات بسیار مفیدی بر کنترل و پیشگیری از دیابت دارد که از جمله آنها کاهش مقاومت بدن به انسولین و بهبود عملکرد انسولین در بدن است. در مبتلایان به دیابت ، چه نوع ۱ چه نوع ۲ اگر فرد رژیم غذایی صحیح و انجام ورزش روزانه را رعایت کند، قند خون بهتر کنترل می شود و میزان نیاز بیمار به داروهای خوراکی و انسولین کاهش می یابد و حتی در برخی موارد قطع می گردد. همچنین ورزش باعث تقویت قلب و دستگاه گردش خون می‌شود؛ موضوعی که برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است .شایان ذکر است که ورزش از روش های درمانی دیابت است که در هر شرایطی (سلامت کامل برای پیشگیری از دیابت، دوره پیش دیابت، دیابت حاملگی، بیماری دیابت، مراحل پیشرفته تر بیماری دیابت ) در بهبود شرایط بیمار ،کاملا موثر و قابل استفاده می باشد .

تاثیر ورزش در افراد دیابتی‌

مزایای فعالیت ورزشی برای افراد دیابتی

  • ورزش بهترین راه برای مبارزه با عوارض دیابت از جمله بیماری های قلبی ، کلیوی و…. می باشد و سبب پیشگیری از مشکلات قلبی – عروقی و حوادث عروقی مغز می شود.
  • در تنظیم فشار خون مؤثر است.
  • سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.
  • با کاهش توده چربی بدن به کاهش وزن شما کمک می کند.
  • سبب افزایش انرژی روانی و کاهش استرس شما می شود.
  • به استحکام استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • افزایش مصرف انرژی در فعالیت های روزانه خطر گسترش دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.
  • باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان در بدن می شود.باعث توقف سیر آرتروز در بدن می شود.
  • باعث کاهش رادیکال های آزاد و عوامل التهابی و در نتیجه افزایش سطح سلامت بدن می شود و بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند و سطح ایمنی بدن را بالا می برد .
تاثیر ورزش در افراد دیابتی‌

تاثیر ورزش در افراد دیابتی‌

تمرینات موثر برای افراد دیابتی

ورزش های هوازی

فعالیتهایی که توام با مصرف اکسیژن باشد. مثل دویدن در مسافت طولانی، اسکی، دوچرخه سواری، شنا و …
حرکات کششی
بیماران دیابتی می توانند ۲ تا ۳ روز در هفته و بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حرکات کششی را انجام دهند.
تحرکات معمول روزانه
قدم زدن هنگام مکالمه تلفنی، بازی با بچه ها، ، باغبانی در باغچه کوچک، شستن اتومبیل شخصی بجای بردن به کارواش، پارک کردن وسیله نقلیه در فاصله دورتری از مرکز خرید با انگیزه پیاده روی اجباری، استفاده از پله بجای آسانسور و نظیر این قبیل فعالیتها ….

مدت زمان ورزش

  1. ورزش منظم، باید جزئی از برنامه روزانه زندگی شما تبدیل شود.
  2. میزان فعالیت روزانه باید حداقل نیم ساعت باشد.
  3. حداقل ضربان قلب باید ۳۰ درصد افزایش یابد.
  4. در واقع هیچ محدودیتی در مدت فعالیت ورزشی وجود ندارد، فقط شدت آن بسته به طول مدت ورزش از سبک تا سنگین تغییر می کند .
  5. در زمان ورزش گره های مختلف عضلانی ( سرشانه، پشت، جلوبازو، پشت بازو، زیربغل، سینه) در آن درگیر می شوند در حالی که در حین انجام کار فقط یک یا دو دسته عضلانیِ شخص به طور دائم درگیر هستند .
  6. تحرک داشتن در زندگی روزمره سبب می شود کالری بیشتری بسوزانید.

 

 

 

 

 

 

 

نکات مهم 

  1. هرگز زمانی که قند خون شما خیلی پایین است، ورزش نکنید.
  2. اگر بیشتر از یک ساعت ورزش می کنید در فواصل منظم، می بایست قندخون خود را اندازه گیری نمائید.
  3.  همیشه مقداری مواد قندی زودجذب و غذا همراه داشته باشید تا در صورت افت قندخون، میل نمائید.
  4. ورزش هائی که باعث بالا رفتن فشار در مویرگ های شبکیه چشم می شود مانند بلند کردن وزنه سنگین، ممکن است مشکلات چشمی شما را افزایش دهد.بنابراین بهتر است از انجام این فعالیت ها خودداری کنید .
  5. توجه داشته باشید اگر دچار اختلال حسی در پاها هستید، پیاده روی طولانی، ممکن است باعث آسیب رساندن به پاها گردد.
  6. تهیه برنامه ورزشی (از نظر حرکات، نوع ورزش، حدت وشدت ورزش) با توجه به شرایط خاصِ پزشکی ِبیماران امری کاملا شخصی و تخصصی می باشد. لطفا قبل از شروع ورزش حتما با پزشک در این خصوص مشورت فرمایید.

مراقبت از پاها هنگام ورزش

  • هنگام ورزش، کفش راحت بپوشید، بطوری که کل پاها را بپوشاند و از جوراب ضخیم نخی استفاده نمائید که عرق پاها را جذب و پاها را محافظت نماید.( برای دانستن آیتم های مشخصات یک کفش خوب می توانید باکارشناسان دپارتمان زخم پا مشورت کنید).
  • بعد از ورزش، پاهای خود را حتما بشورید و از نظر بریدگی، تاول، زخم، تورم بررسی نمائید.