تاثیر بامیه در درمان بیماری دیابت: آب بامیه باعث بهبود سطح قند خون موشهای باردار که دارای دیابت بارداری بودند ، شده است. دانه های بامیه بو داده ، که مدت هاست در ترکیه برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرد ، نیز مورد مطالعه قرار گرفته و اثبات شده است که در کاهش قند خون تأثیر مثبت دارند.دانه های بامیه بو داده شده برای نسل های مختلف در ترکیه به عنوان یک روش درمانی سنتی برای دیابت استفاده شده. اما آیا این استفاده توسط علم مدرن پشتیبانی می شود؟ با استفاده از مطالعات مختلف ، توانایی بامیه برای کمک به درمان دیابت تأیید شده است ، اما تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است.در یک مطالعه ،نشان داده شد، تخم بامیه اثر مهاری آلفا گلوکزیداز در موشها را دارد.

تاثیر بامیه در درمان بیماری دیابت

مهارکننده های آلفا گلوکزیداز نوعی از داروهای دیابت است که باعث کاهش سرعت جذب گلوکز از روده به جریان خون می شود و از جلوگیری از افزایش قند خون جلوگیری می کند. مطالعه دیگری که روی موش های مبتلا به دیابت بارداری انجام شده است ، نتیجه گرفت که محتوای آنتی اکسیدانی بامیه ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند ، که به نوبه خود قند خون را کاهش می دهد. . یک مطالعه روی موش ها نیز انجام شد که نشان داد مکمل های بامیه به تنظیم قند خون و چربی خون (به عنوان مثال کلسترول) کمک می کنند. البته اینها خبرهای بسیار جالبی برای موشهاست! اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چقدر این اطلاعات برای انسان قابل استفاده است.
فیبر غذایی،مقاومت به انسولین را میکاهد اما اکثر ما اصلا علاقه ای به مصرف آن نداریم. یک مطالعه جدید نشان داد ۹۵ درصد از ما توصیه ها را انجام نمی دهیم.

بامیه منبع خوب فیبر غذایی است که به نظر می رسد فواید بیشماری دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که روی ۲۶۴ زن انجام شده است ، بین افزایش مصرف فیبر محلول و کاهش مقاومت به انسولین ارتباط معنی داری نشان داد. یکی از عوامل مؤثر ممکن است این باشد که فیبر در رژیم غذایی به حفظ تعادل سالم باکتریها در روده کمک می کند ، که این میتواند حساسیت به انسولین (برعکس مقاومت به انسولین) را تقویت می کند. یک مطالعه ژاپنی در مورد شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی را کاهش دهد و قند خون را تنظیم می کند. فیبر محلول ، قند خون و کلسترول LDL (نوع “بد”) در خون را کاهش می دهد. به مهار پرخوری کمک می کند. فیبر غذایی باعث احساس سیری سریع تر و طولانی تری میشود و از پرخوری و هوس بین وعده های غذایی کاسته میشود و از نوسانات قند خون میکاهد. فیبر مدفوع شما را نرم و بزرگ می کند و یبوست را کاهش می دهد. فیبر برای سلامت عمومی روده بزرگ نیز مفید است ، زیرا یک رژیم غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به بواسیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. روده بزرگ شما از شما بابت مصرف فیبر متشکر است.

ابتلا به دیابت می تواند استرس زا باشد و استرس روحی می تواند دیابت را بدتر کند. دلیل این امر اعتقاد بر این است که هورمونهای استرس باعث افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می شوند. مبتلایان به دیابت نوع ۱ هم به صورت غیر قابل پیش بینی به استرس واکنش نشان می دهند، برخی از آنها قند خونشان افزایش میابد و برخی با افت مواجه میشوند. حال این چه ارتباطی با بامیه دارد؟ یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ روی موش ها نشان داد که عصاره بذر بامیه در کاهش استرس مؤثر است ، اگرچه برای تعیین دقیق این مورد یا اینکه آیا ارتباطی برای انسان وجود دارد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

بامیه و درمان دیابت

بامیه و درمان دیابت

 

 

 

 

 

 

 

 

بامیه میتواند باعث کاهش کلسترول شود. کلسترول بد خون چالش بزرگی برای مبتلایان به دیابت است. یک بیماری شایع به نام دیس لیپیدمی دیابتی باعث می شود سطح کلسترول “بد” خون (LDL) بالا رود. مبتلایان به این بیماری در معرض خطر بیشتری از گرفتگی عروق و بیماری های قلبی قرار دارند. خوردن غذاهای حاوی فیبر محلول ، از جمله بامیه ، می تواند به کاهش سطح LDL در خون کمک کند. فیبر مانع از جذب مجدد صفرا می شود.ترکیب اصلی صفرا کلسترول است. بدن صفرا بیشتر تولید می کند و کلسترول را از خون بیرون می آورد. خوردن ۵-۱۰ گرم فیبر محلول در روز توصیه می شود. روش های دیگر برای کاهش LDL عبارتند از: مصرف حداقل ۴ وعده میوه و سبزیجات در روز، خوردن چربی های اشباع نشده سالم مانند آجیل ، ماهی ، روغن زیتون و آووکادو، به مقدار توصیه شده توسط کارشناس تغذیه و نه بیشتر،پرهیز از قند و چربیهای اضافی، ۳۰ دقیقه ورزش متوسط، ۵ روز در هفته حفظ وزن سالم و ترک سیگار.
بامیه حاوی پلی فنول است، که به عنوان آنتی اکسیدان های مفید عمل می کند. بدن عرصه مبارزه بی پایان بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد است. آنها مولکولهای حاوی اکسیژن هستند که با سایر مولکولهای بدن به شدت واکنش پذیر میدهند و آنها را تخریب میکنند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که رادیکال های ازاد را قبل از ایجاد واکنشهای مضر خنثی می کند. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است و در شرایطی مانند: دیابت، التهاب،فشار خون، بیماری قلبی، آلزایمر و سرطان…تشدید می‌شود.

بنابراین آیا میتوان گفت تاثیر بامیه بر درمان دیابت قطعی است

نه دقیقا. حتی از آنجا که فیبر غذایی محلول موجود در بامیه ممکن است به تثبیت قند خون و مقابله با کلسترول بد کمک کند، یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد که بامیه می تواند مانع از جذب متفورمین که یک داروی خوب برای کنترل قند خون است میشود. بنابراین توصیه میشود از مصرف متفورمین به همراه وعده غذایی حاوی بامیه استفاده نشوند. بامیه همچنین حاوی اگزالات کلسیم است، که می تواند در کلیه تجمع یابد تا سنگ کلیه تشکیل شود. مبتلایان به دیابت نوع ۲ ممکن است دارای ادرار بسیار اسیدی باشند، که احتمال ایجاد سنگ کلیه را بیشتر می کند. بامیه به هیچ وجه در این مورد بی نظیر نیست. سایر غذاهای پر اگزالات شامل موارد زیر است: اسفناج، چغندر، ریواس، سبوس، آجیل و خشکبار چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده و گوجه فرنگی و لواشک.

روشهای زیادی برای مصرف بامیه گفته شده مثلا میتوانید غلاف بامیه را ۲ سانتیمتر برش دهید و آنها را یک شب در آب آشامیدنی خیس کنید. روز بعد به شما یک نوشیدنی تلخ از عصاره مواد مغذی پوست و دانه های بامیه می دهد. مقدار بامیه و آب برای استفاده کاملا سلیقه شخصی است – برخی متوجه می شوند که این نوشیدنی با مقادیر بیشتر بامیه تلخ می شود.

ترشی بامیه

بامیه ترشی عالی را ایجاد می کند. بامیه خشک: بامیه خشک باید حاوی بیشتر مواد مغذی موجود در بامیه تازه باشد ، اما بعضی از مواد آن کاهش می یابد. به عنوان مثال ، روند خشک کردن به میزان قابل توجهی ویتامین C را کاهش می دهد. همانطور که در بالا بحث شد ، بامیه طیف گسترده ای از مزایای سلامتی ، به ویژه برای مبتلایان به دیابت را ارائه می دهد. مهم نیست که شرایط شما چه باشد ، به طور کلی خوب است سبزیجات سالم بیشتری مانند بامیه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اما مانند هر راه حل طبیعی ، ایده خوبی است که در مورد افزودن بامیه به رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه خود صحبت کنید که می تواند شما را در تهیه یک برنامه غذایی سالم کمک کند.