• مشکلات پا برای افراد دیابتی :

افراد دیابتی می توانند مشکلات مختلفی را در پاهای خود داشته باشند . حتی مشکلات عادی نیز می توانند حاد شده و منجر به
عوارض جدی شوند. مشکلات پا غالب ا در صورت آسیب عصبی اتفاق می افتد که به آن نوروپاتی نیز گفته می شود. نوروپاتی پای
دیابتی می تواند باعث ” سوزن سوزن شدن ، درد )سوزش ( یا ضعف در پا ” شود. همچنین می تواند باعث از بین رفتن حس در پا
شود ، نوروپاتی پای دیابتی می تواند به پاهای شما آسیب بزند درحالی که هیچ گونه آگاهی از آن نداشته باشید. جریان خون ضعیف یا
تغییر شکل پاها یا انگشتان شما نیز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند .

• نوروپاتی :

آسیب عصبی دیابتی ) نوروپاتی ( همچنین می تواند توانایی شما در احساس درد ، گرما و سرما کاهش دهد. از دست دادن احساس
اغلب به این معنی است که ممکن است از ناحیه پا آسیب ببینید و متوجه نشوید . ممکن است یک میخ یا سنگ در کفشتان فرو برود
و بدون اینکه بدانید تمام روز روی آن قدم بزنید. ممکن است تاول بزنید و آن را احساس نکنید. تا زمانی که پوست شکسته نشود و
عفونت نکند ممکن است متوجه آسیب دیدگی پا نشوید.آسیب عصبی همچنین می تواند منجر به تغییر شکل پا و انگشتان شود. به جای اینکه تقصیر تغییر شکل پا و انگشتان را به گردن
کفش های نامناسب بگذارید ، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مثل کلینیک دیابت ارمغان در مورد کفش های درمانی ویژه
بپرسید

• تغییرات پوستی

دیابت می تواند باعث تغییراتی در پوست پای شما شود. در بعضی مواقع ممکن است پای شما خیلی خشک شود.قسمتی از پوست ممکن است کنده شده و ترک بخورد. مشکل این است که دیگر اعصابی که چربی پوست و رطوبت پوست پای شما را کنترل می کنند کار نمی کنند.

پس از استحمام ، پاهای خود را خشک کرده و با یک لایه نازک ازوازلین  یا روغن زیتون یا کرم دست بدون بو یا سایر محصولاتی از این قبیل ماساژ دهید.

بین انگشتان خود روغن یا کرم باقی نگذارید. رطوبت اضافی می تواند منجر به عفونت شود. همچنین ، پاهای خود را خیس نکنید خیس کردن مداوم می تواند پوست شما را خشکتر کند.

• پینه

دربیشتر مواقع  پینه برای افراد دیابتی اتفاق می افتد و سریعتر روی پای افراد دیابتی ایجاد می شود. به این دلیل که در زیر پا نواحی با فشار زیاد وجود دارد. پینه بیش از حد ممکن است به این معنی باشد که شما به کفش درمانی نیاز دارید.

پینه ، اگر اصلاح نشده باشد ، بسیار ضخیم شده ، باعث ایجاد ترک در پوست می شود و به زخم (زخم باز) تبدیل می شود. هرگز سعی نکنید که پینه یا میخچه را ببرید – این می تواند منجر به زخم و عفونت شود. به متخصص درمان زخم اجازه دهید پینه های شما را با دستگاه مخصوص بردارد. همچنین سعی نکنید پینه و میخچه را با عوامل شیمیایی از بین ببرید. این محصولات می توانند پوست شما را بسوزانند.

هر روز استفاده از سنگ پا به کنترل پینه ها کمک می کند. بهتر است سنگ پا را روی پوست مرطوب استفاده کنید. درست بعد از استفاده از سنگ پا ، لوسیون بزنید.

• زخم پا

زخم ها بیشتر در قسمت پاشنه پا یا پایین انگشت شست پا دیده می شوند. زخم های کناری پا معمولاً به دلیل کفش های نامناسب است. به یاد داشته باشید ، حتی اگر برخی از زخم ها ظاهر بدی نداشته باشند هم  باید فوراً توسط متخصص زخم شما مشاهده شوند. بی توجهی به زخم ها می تواند منجر به عفونت شود ، که به نوبه خود می تواند منجر به از دست دادن یک عضو شود.

آنچه ما در کلینیک ارمغان انجام خواهیم داد با توجه به زخم شما متفاوت است.

  1. متخصص زخم ممکن است برای اطمینان از آلودگی استخوان ، از تصویر برداری با پرتوی ایکس برای پای شما استفاده کند.
  2. ممکن است هرگونه بافت مرده و آلوده را پاک کند(دبریدمان). برای این ممکن است لازم باشد که به مرکز درمان زخم بروید.
  3. همچنین ،متخصص زخم ممکن است از زخم کشت تهیه کند تا بفهمد شما چه نوع عفونتی دارید و کدام آنتی بیوتیک بهترین عملکرد را برای شما دارد.

برداشتن هر نوع فشار از روی مناطق زخمی پاها بسیار مهم است. راه رفتن روی زخم می تواند آن را بزرگتر کرده و عفونت را در عمق پای شما وارد کند. متخصص زخم ما ممکن است برای محافظت از زخم در برابر فشار از کفش مخصوص(آف لود) ، بریس یا گچ مخصوص برای پای شما استفاده کند.

اگر زخم شما بهبود نیافته و گردش خون شما ضعیف باشد، ممکن است نیاز باشد که متخصص زخم شما را به یک جراح عروق ارجاع دهد. کنترل خوب دیابت  هم بسیار مهم است. سطح بالای قند خون ، مبارزه با عفونت را دشوار می کند.

پس از بهبود زخم پا ، با دقت از پای خود  مراقبت کنید. بافت اسکارمحل ترمیم شده زیر زخمِ بهبود یافته، به راحتی شکسته می شود. برای محافظت از این ناحیه و جلوگیری از بازگشت زخم ممکن است لازم باشد پس از بهبود زخم، کفش مخصوص بپوشید.

• گردش خون ضعیف:

گردش خون ضعیف، می تواند موفقیت درمانی پای شما را در مبارزه با عفونت و بهبودی کمتر کند. دیابت باعث تنگ شدن و سفت شدن رگ های خونی پا و ساق پا می شود. شما می توانید برخی از مواردی را که باعث جریان خون ضعیف می شوند کنترل کنید. سیگار نکشید ، سیگار کشیدن باعث می شود سرخرگ ها سریعتر سخت و تنگ شوند. همچنین ، توصیه های پزشک دیابتولوژیست خود را برای کنترل فشار خون و کلسترول دنبال کنید.

اگر پاهای شما سرد است ، ممکن است وسوسه شوید که آنها را گرم کنید. متأسفانه ، اگر پاهایتان نمی توانند گرما را احساس کنند ، سوزاندن آنها با آب داغ ، بطری های آب گرم یا  گرم کننده ها برای شما آسان است. بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی پوشیدن جوراب گرم و دمپایی حوله ای است.

بعضی از افراد هنگام راه رفتن سریع ، بالا رفتن از پله یا سطوح شیب دار احساس درد در ساق پا می کنند. ممکن است توقف چند لحظه ای برای استراحت ، درد را پایان دهد. اگر این علائم را دارید ، باید سیگار را ترک کنید. برای شروع یک برنامه پیاده روی با دیابتولوژیست خود مشورت کنید. برای بهبود گردش خون می توان به برخی از افراد با دارو کمک کرد.

ورزش برای گردش خون ضعیف مفید است. باعث تحریک جریان خون در پاها می شود. با کفش های محکم ، مناسب و راحت راه بروید ، اما وقتی زخم باز دارید هرگز راه نروید.

• قطع عضو:

قطع شدن پا  در افراد دیابتی به مراتب بیشتر از افراد دیگر است. چرا؟ بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، به بیماری تنگی شریانی محیطی  (PAD) مبتلا هستند که باعث کاهش جریان خون در پا می شود. همچنین ، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به بیماری عصبی مبتلا هستند که باعث کاهش احساس در پاها می شود. در کنار هم ، این مشکلات ،ابتلا به زخم ها و عفونت هایی را که ممکن است منجر به قطع عضو شوند ، آسان می کند. با مراقبت منظم و پوشیدن کفش مناسب ، بیشتر قطع عضوها قابل پیشگیری است.

به همین دلایل ، از پاهایتان به خوبی مراقبت کنید و در مورد مشکلات پا بلافاصله به متخصص زخم خود مراجعه کنید. در مورد کفش های طبی  سوال کنید. هنگام مراقبت از زخم یا سایر مشکلات پا همیشه به توصیه های متخصص زخم خود توجه کنید.

یکی از بزرگترین تهدید ها برای  پاهای  شما سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن رگ های خونی کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. این می تواند باعث کاهش جریان خون در پا شود و باعث می شود زخم ها با کندی ترمیم شوند. بسیاری از افراد دیابتی که نیاز به قطع عضو دارند سیگاری هستند.