• در این مقاله به این سوالات در رابطه با دیابت بارداری پاسخ داده خواهد شد:
  1. چگونه دیابت می تواند بر کودک من تأثیر بگذارد؟
  2. چگونه دیابت در دوران بارداری می تواند بر من تأثیر بگذارد؟
  3. در دوران بارداری به دلیل دیابت چه مشکلات سلامتی ای می توانم پیدا کنم؟
  4. اگر دیابت دارم چگونه می توانم برای بارداری آماده شوم؟
  5. درباره آزمایش قند خون قبل و حین بارداری چه چیزی باید بدانم؟
  6. چه آزمایشاتی سلامت کودک من را در دوران بارداری بررسی می کند؟
  • آزمایشات بالینی
اگر دیابت دارید و قصد بچه دار شدن دارید ، باید قبل از بارداری سعی کنید سطح گلوکز خون خود را به محدوده هدف نزدیک کنید. ماندن در محدوده هدف در دوران بارداری ، که ممکن است متفاوت از زمانی باشد که باردار نیستید ، نیز مهم است. گلوکز خون بالا که به آن قند خون نیز گفته می شود ، می تواند در هفته های اول بارداری حتی قبل از این که از بارداری خود مطلع شوید به کودک آسیب برساند. اگر دیابت دارید و از قبل باردار هستید ، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا برنامه ای برای مدیریت دیابت خود تنظیم کند. کار با تیم مراقبت های بهداشتی و پیروی از برنامه مدیریت دیابت می تواند به شما در داشتن یک بارداری سالم و یک کودک سالم کمک کند. اگر برای اولین بار در دوران بارداری به دیابت مبتلا شدید ، به دیابت بارداری مبتلا هستید.
  • چگونه دیابت می تواند بر کودک من تأثیر بگذارد؟
اندام های کودک ، مانند مغز ، قلب ، کلیه ها و ریه ها ، در 8 هفته اول بارداری شروع به تشکیل می کنند. سطح بالای گلوکز خون می تواند در این مرحله اولیه مضر باشد و احتمال نقص مادرزادی در کودک شما مانند نقص قلب یا نقص مغز یا ستون فقرات را افزایش دهد. سطح بالای گلوکز خون در دوران بارداری همچنین می تواند احتمال تولد زودرس کودک شما  ، وزن بیش از حد یا مشکلات تنفسی یا کاهش قند خون بلافاصله پس از تولد را افزایش دهد. گلوکز خون بالا همچنین می تواند باعث سقط جنین یا نوزاد مرده شود. مرده به این معنی است که کودک در نیمه دوم بارداری در رحم می میرد.
  • چگونه دیابت در دوران بارداری می تواند بر من تأثیر بگذارد؟
بارداری می تواند برخی از مشکلات طولانی مدت دیابت مانند مشکلات چشم و بیماری های کلیوی را بدتر کند ، به خصوص اگر سطح گلوکز خون شما خیلی زیاد باشد. شما همچنین بیشتر در معرض ابتلا به پره اکلامپسی هستید که گاهی توکسمی نیز نامیده می شود ، این زمانی است که در نیمه دوم بارداری دچار فشار خون بالا و پروتئین بیش از حد در ادرار می شوید. Preeclampsia  می تواند مشکلات جدی یا تهدید کننده زندگی برای شما و کودک شما ایجاد کند. تنها راه درمان پره اکلامپسی زایمان است. اگر مبتلا به پره اکلامپسی هستید و به هفته 37 بارداری رسیده اید ، ممکن است پزشک بخواهد کودک شما را زود به دنیا بیاورد. قبل از هفته 37 ، شما و پزشک ممکن است گزینه های دیگری را برای کمک به رشد هرچه بیشتر کودک قبل از تولد در نظر بگیرید.
  • اگر دیابت دارم چگونه می توانم برای بارداری آماده شوم؟
اگر به دیابت مبتلا هستید ، برای حفظ سلامتی و داشتن یک کودک سالم نگه داشتن قند خون در حد نرمال قبل از بارداری و در طول بارداری حائز اهمیت است. انجام معاینات قبل و حین بارداری ، پیروی از برنامه غذایی دیابت ، فعالیت بدنی طبق توصیه تیم مراقبتی و مصرف داروهای دیابت در صورت نیاز به شما در کنترل دیابت کمک می کند. قطع سیگار و مصرف ویتامین ها همانطور که پزشک توصیه می کند همچنین می تواند به شما و کودک سالم بماند. با تیم مراقبتی خود کار کنید مراجعه منظم با اعضای یک تیم مراقبتی که متخصص دیابت و بارداری هستند ، اطمینان می دهد که شما و کودک خود بهترین مراقبت ها را دریافت می کنید. تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است شامل این موارد باشد
  1. پزشکی که متخصص مراقبت از دیابت است ، مانند یک متخصص غدد درون ریز یا یک متخصص دیابت
که در کلینیک ما ، پزشک دیابتولوژیست ، دکتر فرزام اسدی راد هستند. می توانید بیوگرافی دکتر اسدی را در این صفحه مشاهده کنید.
  1. متخصص زنان و زایمان با تجربه در درمان زنان دیابتی
  2. متخصص زخم  که می تواند به شما در مدیریت دیابت کمک کند.
که در کلینیک ما ، آقای محمد ذوالفقاری هستند، می توانید بیوگرافی آقای ذوالفقاری را در این صفحه مشاهده کنید.
  1. یک متخصص تغذیه برای کمک به برنامه ریزی غذا
که در کلینیک ما ، خانم مهرنوش هاشمی پور هستند. می توانید  بیوگرافی خانم هاشمی پور را در این صفحه مشاهده کنید
  1. متخصصانی که مشکلات مربوط به دیابت ، مانند مشکلات بینایی ، کلیه و بیماری قلبی را تشخیص و درمان می کنند
  2. مددکار اجتماعی یا روانشناس برای کمک به شما در کنار آمدن با استرس ، نگرانی و نیازهای اضافی بارداری
که در کلینیک ما ، دکتر سحر اسماعیلی هستند ، می توانید بیوگرافی دکتر اسماعیلی را در این صفحه مشاهده کنید. شما مهمترین عضو تیم هستید. تیم ما می توانند به شما مشاوره تخصصی دهند ، اما شما هستید که باید هر روز دیابت خود را کنترل کنید.
  • چکاپ بگیرید
قبل از بارداری یا به محض اطلاع از بارداری ، یک چکاپ کامل انجام دهید. پزشک شما باید موارد زیر را بررسی کند:
  1. فشار خون بالا
  2. بیماری چشم
  3. بیماری قلب و عروق خونی
  4. آسیب عصبی
  5. بیماری کلیوی
  6. بیماری تیرویید
بارداری می تواند برخی از مشکلات سلامتی دیابت را بدتر کند. برای کمک به پیشگیری از این ، تیم مراقبت های شما ممکن است توصیه کند قبل از بارداری ،  درمان خود را به صورت منظم شروع  کنید.
  • سیگار نکشید
سیگار کشیدن می تواند شانس شما را برای داشتن نوزاد متولد شده یا نوزادی که خیلی زود متولد شده است افزایش دهد. سیگار کشیدن می تواند مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت مانند بیماری چشم ، بیماری قلبی و بیماری های کلیوی را افزایش دهد.
  • به یک متخصص تغذیه متخصص تغذیه مراجعه کنید
اگر قبلاً به یک متخصص تغذیه مراجعه نکرده اید ، باید قبل از بارداری دیدن آن را شروع کنید. متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند قبل از باردار شدن چه چیزهایی بخورید ، چه مقدار غذا بخورید و چه موقع غذا بخورید تا بتوانید به یک وزن سالم برسید یا روی آن بمانید. به همراهی متخصص تغذیه خود یک برنامه غذایی متناسب با نیاز ، برنامه ، ترجیحات غذایی ، شرایط پزشکی ، داروها و فعالیتهای بدنی مناسب ایجاد کنید. در دوران بارداری ، برخی از خانمها نیاز به تغییراتی در برنامه غذایی خود دارند ، مانند کالری اضافی ، پروتئین و سایر مواد مغذی. در طول بارداری باید هر چند ماه یکبار به متخصص تغذیه مراجعه کنید زیرا نیازهای غذایی شما تغییر می کند.
  • تحرک بدنی داشته باشید
فعالیت بدنی می تواند به شما در رسیدن به تعداد گلوکز خون هدف، کمک کند. تحرک بدنی همچنین می تواند به حفظ فشار خون و سطح کلسترول در محدوده سالم ، تسکین استرس ، تقویت قلب و استخوان ها ، بهبود قدرت عضلات و انعطاف پذیری مفاصل شما کمک کند. با تیم مراقبت های خود در مورد اینکه چه فعالیت هایی در طول بارداری برای شما بهتر است صحبت کنید.  
  • از مصرف الکل خودداری کنید
هنگام تلاش برای باردار شدن و در تمام طول بارداری ، باید از نوشیدن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. نوشیدن ، الکل روی کودک شما نیز تأثیر می گذارد. الکل می تواند منجر به مشکلات جدی و مادام العمر برای کودک شما شود.
  • داروهای خود را تنظیم کنید
برخی از داروها در دوران بارداری ایمن نیستند و شما باید قبل از بارداری مصرف آنها را متوقف کنید. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید ، مانند داروهای کلسترول بالا و فشار خون بالا ، به پزشک خود بگویید. پزشک می تواند به شما بگوید که چه داروهایی را باید متوقف کنید ، و ممکن است دارویی متفاوت برای شما در دوران بارداری تجویز کند. پزشکان معمولاً انسولین را برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 در دوران بارداری تجویز می کنند. اگر در حال حاضر انسولین مصرف می کنید ، ممکن است لازم باشد نوع ، مقدار یا نحوه و زمان مصرف آن را تغییر دهید. ممکن است در طول سه ماهه اول انسولین کمتری داشته باشید اما احتمالاً با گذراندن دوران بارداری به مقدار بیشتری انسولین نیز نیاز خواهید داشت. با نزدیک شدن به موعد مقرر ممکن است نیاز شما به انسولین دو برابر یا حتی سه برابر شود. تیم مراقبت های بهداشتی شما با شما کار می کنند تا یک روال انسولین برای رفع نیازهای متغیر شما ایجاد کنند.
  • مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید
اسید فولیک ویتامین مهمی است که می توانید قبل و در دوران بارداری برای محافظت از سلامتی کودک خود مصرف کنید. لازم است حداقل 1 ماه قبل از بارداری اسید فولیک را شروع کنید. شما باید یک مولتی ویتامین یا مکمل مصرف کنید که حداقل دارای 400 میکروگرم اسید فولیک باشد. هنگامی که باردار شدید ، باید روزانه 600 میکروگرم مصرف کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا شما باید سایر ویتامین ها یا مواد معدنی مانند مکمل های آهن یا کلسیم یا یک مولتی ویتامین را مصرف کنید یا خیر. هر چند وقت یکبار میزان گلوکز خون را بررسی  کنید ممکن است در دوران بارداری تغییر کند. شاید لازم باشد بیشتر از الان آنها را بررسی کنید. اگر نیازی به بررسی قند خون قبل از بارداری نبود ، احتمالاً باید شروع کنید. از تیم مراقبتی خود بپرسید که چند بار و در چه زمان هایی باید سطح گلوکز خون خود را بررسی کنید. اهداف گلوکز خون شما در دوران بارداری تغییر خواهد کرد. اگر گلوکز خون بیش از حد باشد ، تیم مراقبتی شما ممکن است بخواهند که سطح کتون خود را بررسی کنید.
  • سطح گلوکز خون را قبل از بارداری هدف قرار دهید
هنگامی که قصد باردار شدن دارید ، ممکن است اهداف روزانه گلوکز در خون شما با اهداف قبلی متفاوت باشد. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه اهدافی برای شما مناسب است. با استفاده از نرم افزار های ظبط گلوکز می توانید سطح گلوکز خون خود را پیگیری کنید. همچنین می توانید از سیستم ردیابی گلوکز خون الکترونیکی در رایانه یا دستگاه همراه خود استفاده کنید. هر بار که قند خون خود را بررسی می کنید ، نتایج را ثبت کنید. سوابق گلوکز خون می تواند به شما و تیم مراقبتی شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا برنامه مراقبت از دیابت شما کار می کند یا خیر. همچنین می توانید در مورد انسولین و کتون خود یادداشت کنید. هنگام مراجعه به تیم مراقبتی ، ردیاب خود را با خود ببرید. تعداد قند خون هدف روزانه برای اکثر زنان باردار دیابتی به این صورت توصیه می شود: قبل از غذا ، هنگام خواب و یک شب: 90 یا کمتر 1 ساعت بعد از غذا خوردن: 130 تا 140 یا کمتر 2 ساعت بعد از غذا خوردن: 120 یا کمتر 3 از پزشک خود بپرسید چه اهدافی برای شما مناسب است. اگر مبتلا به دیابت نوع 1 هستید ، ممکن است اهداف شما بیشتر باشد تا گلوکز خون کمی نداشته باشید ، که به آن قند خون نیز گفته می شود.    
  • اعداد آزمایش A1C
روش دیگر برای اینکه ببینید آیا به اهداف خود می رسید یا نه ، انجام آزمایش خون A1C است. نتایج آزمایش A1C نشان دهنده سطح متوسط ​​قند خون شما در طی 3 ماه گذشته است. اکثر زنان مبتلا به دیابت قبل از باردار شدن باید A1C را تا حد ممکن نزدیک به حالت عادی – در حالت ایده آل زیر 6.5 درصد – در نظر بگیرند . بعد از 3 ماه بارداری ، هدف شما ممکن است تا 6 درصد باشد. نسبت به اهداف A1C که در گذشته داشته اید. پزشک می تواند به شما در تعیین اهداف A1C که برای شما بهترین هستند کمک کند.
  • سطح کتون
وقتی گلوکز خون شما خیلی زیاد است یا اگر به اندازه کافی غذا نمی خورید ، بدن شما ممکن است کتون تولید کند. کتون موجود در ادرار یا خون شما به این معنی است که بدن شما به جای گلوکز از چربی برای انرژی استفاده می کند. سوزاندن مقدار زیادی چربی به جای گلوکز می تواند برای سلامتی شما و کودک شما مضر باشد. با بررسی کتون می توانید از مشکلات جدی سلامتی جلوگیری کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند روزانه ادرار یا خون خود را از نظر وجود کتون یا هنگامی که گلوکز خون از حد مشخصی بالاتر است مانند 200 آزمایش کنید. اگر از پمپ انسولین استفاده می کنید ، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که وقتی سطح گلوکز خون شما بالاتر از حد انتظار باشد ، کتون را آزمایش کنید. کلینیک دیابت ارمغان  می توانند نحوه و زمان آزمایش ادرار یا خون از نظر وجود کتون را به شما آموزش دهند. با پزشک خود درمورد اینکه در صورت داشتن کتون چه کاری انجام دهید ، صحبت کنید. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که در میزان انسولین مصرفی یا در هنگام مصرف تغییراتی ایجاد کنید. در صورت نیاز به مصرف کربوهیدرات بیشتر ، پزشک ممکن است تغییر در وعده های غذایی یا میان وعده ها را نیز توصیه کند.
  • چه آزمایشاتی سلامت کودک من را در دوران بارداری بررسی می کند؟
در طول بارداری آزمایش هایی مانند آزمایش خون و سونوگرافی برای بررسی سلامت کودک خود انجام خواهید داد. با تیم مراقبتی خود در مورد آزمایشات قبل از زایمان و زمان انجام آن صحبت کنید.