دیابت و چای

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در ملل مختلف است و  هم چنین تحقیقات نشان  داده اند که یک نوشیدنی سالم است. چای خواص مفیدی دارد که یکی از آن ها بهبود حساسیت به انسولین است.

اگرچه مطالعات ذکر می کنند که بعضی از خواص چای درصورتی تاثیر بهتر یدارند که بدون شیر مصرف شود.

خواص چای

بر اساس مطالعات انجام شده چای ممکن است دارای خواص زیر باشد:

  • بهبود حساسیت به انسولین
  • حفظ فشار خون در محدوده ی سالم
  • پیشگیری از لخته ی خون
  • کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان

چای  چگونه به دیابت کمک می کند؟

چای و انواع آن مانند چای سیاه، سبز و چای اولانگ حاوی پلی فنول می شود که محققان می گویند ممکن است فعالیت انسولین را افزایش دهد.

پلی فنول ها دارای خواص ضد اکسیداتیو هستند که می تواند به محافظت در برابر التهاب و مواد سرطان زا کمک کند.

به عبارت دیگر، خواص موجود در چای می تواند به جلوگیری از دیابت نوع ۲ و همچنین سرطان کمک کند

یک مطالعه هلندی از سال ۲۰۰۹ نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای (یا قهوه) می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۴۰٪ کاهش دهد.

سایر عوامل پیشگیری از دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • خوردن حداقل مقدار غذاهای فرآوری شده
  • خوردن سبزیجات تازه به طور منظم در طول روز
  • فعالیت بدنی  روزانه
  • سیگار نکشیدن
  • عدم مصرف الکل

مصرف چای و رفع استرس

چای همچنین حاوی ریز مغذی های کوچکی به نام فلاونوئیدها است که می تواند به عملکرد بهتر قسمت های بدن کمک کند.

انواع مختلفی از فلاونوئید وجود دارد و هر یک از آن ها دارای خواص مختلف سلامتی هستند.

یکی از فلاونوئیدهای مورد علاقه که در چای یافت می شود تئانین است که می تواند به کنترل فشار خون و کاهش استرس کمک کند.

نوشیدن کدام نوع چای بهتر است؟

آخرین تحقیقات نشان می دهد که چای های سبز و سیاه به اندازه یکدیگر در تأمین فواید سلامتی موثر هستند.

نوع دیگری از چای که فواید آن مشخص شده است عبارتند از:

  • چای اولانگ
  • چای بابونه
  • چای رویبوس
  • چای زنجبیلی

منبع:The Global Diabetes Community