جلوگیری از عوارض دیابتی

عوارض طولانی مدت دیابتی نتیجه آسیب به یک یا چند قسمت از بدن شما به دلیل دیابت است.

این طور نیست که عوارض غیر قابل اجتناب باشند و تحقیقات نشان می دهد که می توان عوارض را به حداقل رساند یا به طور کلی از بروز آنها جلوگیری کرد.

عوارض اصلی طولانی مدت (مزمن) چیست؟

شایع ترین عوارض طولانی مدت دیابت شامل موارد زیر است:

  • بیماری قلبی – قلبی عروقی
  • آسیب کلیه – نفروپاتی
  • آسیب چشم – رتینوپاتی
  • آسیب عصبی – نوروپاتی
  • سکته مغزی
  • قطع عضو – به ویژه قطع عضو پا

چگونه می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد؟

واقعیت این است که بسیاری از افراد وجود دارند که به هر دلیلی آموزش لازم را برای کنترل دیابت خود ندارند.

اقداماتی وجود دارد که می توان برای جلوگیری، تأخیر یا به حداقل رساندن تأثیر عوارض انجام داد.

این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • کنترل قند خون
  • فعالیت بدنی منظم
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • شرکت در همه ی بررسی ها و غربالگری های دیابتی فرد
  • کاهش یا ترک سیگار کشیدن
  • قطع یا پرهیز از الکل

کنترل قند خون

کنترل قند خون م یتواند بسایر ساده تر از آن چه باشد که گفته شد اما هرگونه تغییر مثبت در کنترل باید به شما در بهبود احتمال جلوگیری از عوارض کمک کند.

چندین روش وجود دارد که می تواند به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

آزمایش قند خون، ثبت نتایج آزمایش شما در دفتر ثبت قند خون و سپس درک فعال نتایج روند قند خون، بخش مهمی برای کنترل بهتر دیابت است.

دوره های آموزش دیابت برای کمک به افراد برای کنترل بهتر دیابت مفید هستند. در مورد شرکت در دوره با پزشک خود مشورت کنید.

انجمن دیابت گزینه عالی دیگری است که به شما این فرصت را می دهد که سال ها تجربه ارزشمند دیگران با دیابت را تجربه کنید.

در بررسی ها و غربالگری ها شرکت کنید

بررسی ها و غربالگری ها بخشی اساسی برای جلوگیری از عوارض است. درمان عوارض در مراحل اولیه خود راحت تر است بنابراین هرچه زودتر شواهد عوارض مشخص شود، شانس شما برای نتیجه مناسب بهتر خواهد بود.

و همچنین در تمام غربالگری های خود، مهم است که علائمی را بیان کنید که می تواند نشان دهنده عوارض دیابتی به پزشک باشد.

این نشانه ها می تواند شامل هر مشکلی در بینایی، از بین رفتن حساسیت لمس، هرگونه احساس درد یا هرگونه آسیب یا تاول در پاهایتان باشد.

اجتناب از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل

استعمال دخانیات و الکل می تواند احتمال بروز عوارض را افزایش دهد، بنابراین قطع یا ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی می تواند شانس شما برای رهایی از عوارض را بهبود بخشد.

فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی می تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و تصور می شود که باعث سایر مزایای سلامتی برای بدن هم می باشد.

توصیه شده است که حداقل دو ساعت و نیم در هفته فعالیت بدنی داشته باشید یا حداقل یک ساعت و نیم فعالیت شدید جسمانی انجام دهید (قبل از شروع فعالیت با پزشک خود مشورت کنید).

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

در انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از عوارض، بهتر است غذاهای تازه را به غذاهای فرآوری شده ترجیح داده و غذاهای پایه با دورچین میوه و سبزیجات انتخاب کنید.

 

منبع: The Global Diabetes Community