آموزش استفاده از دستگاه قند خون

آموزش استفاده از دستگاه قند خون

آموزش استفاده از دستگاه قند خون

چک مداوم قند خون یکی از اجزای ضروری مدیریت و درمان بیماری دیابت است. دانستن سطح قند خون و طرز استفاده از دستگاه قند خون به شما کمک می‌کند تا به محض بالا یا پایین‌تر رفتن قند خون از حد طبیعی، متوجه تغییرات آن شوید. در برخی موارد این تغییرات نیاز به مداخله اورژانسی دارد. از این رو کنترل صحیح قند خون برای پیشگیری از عواض ناشی از افزایش یا کاهش شدید قند خون ضروری است. دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون وسیله‌ای است که به طور معمول برای اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌شود. با این حال برای این که نتایج دقیقی از کار با این دستگاه به دست آورید، لازم است که به طور کامل با نحوه کار کردن آن آشنا شوید.

چطور از دستگاه قند خون یا گلوکومتر استفاده کنیم؟

فرقی نمی‌کند یک بار یا چند بار در روز از دستگاه گلوکومتر استفاده می‌کنید، لازم است برای رسیدن به نتایج دقیق، طرز صحیح استفاده از دستگاه را بشناسید. در ادامه مرحله به مرحله طرز کار استفاده از دستگاه گلوکومتر را به بیماران درگیر با دیابت آموزش خواهیم داد:

  1. ابتدا دست‌هایتان را به طور کامل با آب گرم و صابون بشوئید. سپس آن‌ها را به طور کامل با یک دستمال کاغذی خشک کنید. درصورتی که از الکل برای تمیز کردن دست‌هایتان استفاده می‌کنید، لازم است صبر کنید تا الکل به طور کامل از روی دست‌هایتان خشک شود.
  2. با قرار دادن یک سوزن تمیز، دستگاه لنست تمیز آماده کنید. این یک وسیله فلزی برای نگه داشتن سوزن است که با استفاده از آن نوک انگشت خود را سوراخ می‌کنید.
  3. یک نوار آزمایش را از درون جعبه‌ی آن خارج کنید. بلافاصله پس از برداشتن نوار آزمایش در جعبه را ببندید تا مطمئن شوید که سایر نوار تست‌ها آلوده نمی‌شوند.
  4. تمام دستگاه‌های جدید این امکان را دارند که پیش از گرفتن نمونه خون، نوار تست را بر روی دستگاه قرار دهید.
  5. با استفاده از لنست نوک سوزن را به نوک انگشت خود بزنید تا اندکی خون بیاید. برخی دستگاه‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که خون را از جای دیگری از بدن مثل بازو دریافت کنید. بنابراین خوب است پیش از استفاده از دستگاه دفترچه راهنما را بخوانید تا مطمئن شوید که از جای درستی خون گرفته‌اید.
  6. نخستین قطره خون را بر روی نوار آزمایش بریزید. مطمئن شوید که مقدار کافی خون برداشته‌اید. مطمئن شوید که نوار آزمایش تنها با خون و نه پوست تماس داشته است. برخی غذاها و یا داروها می‌توانند بر روی نتیجه تست تاثیر بگذارند.
  7. منتظر بمانید تا دستگاه عدد قند خون شما را نمایش دهد. عدد قند خون را در جای مطمئنی ثبت کنید.
  8. با نگه داشتن یک پنبه تمیز یا گاز روی ناحیه‌ای که از لنست استفاده کرده‌اید، خونریزی را متوقف کنید. فشار را آنقدر ادامه دهید تا خونریزی متوقف شود.

6 نکته برای استفاده بهتر از دستگاه قند خون

1. دستگاه گلوکومتر و متعلقاتش را همیشه همراه خود داشته باشید

لنست، پد الکلی، نوار تست و هرآنچه برای اندازه‌گیری قند خونتان لازم است همیشه همراه خود داشته باشید.

2. مراقب نوار تست‌هایتان باشید

مطمئن شوید که نوار تست‌هایتان تاریخ دارند. اگر تاریخ انقضایشان گذشته باشد، ممکن است نتایج صحیحی نشان ندهند. این می‌تواند در روند درمان شما تداخل ایجاد کند. علاوه بر این لازم است نوار آزمایش را دور از نور خورشید و آلودگی قرار دهید. خوب است نوار تست را در دمای اتاق و یا محیط خنک ( اما نه در فریزر) قرار دهید.

 

3. یک برنامه منظم برای چک قند خونتان تنظیم کنید

لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است او به شما بگوید صبح‌ها قبل از صبحانه و بعد از هر وعده‌ی غذایی و پیش از به خواب رفتن قند خونتان را چک کنید. با این حال فواصل بین چک قند خون در افراد مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. برخی دستگاه‌های گلوکومتر آلارم دارند و چک قند خون را به شما یادآوری می‌کنند.

4. مطمئن شوید که دستگاه گلوکومتر درست کار می‌کند

بسیاری از دستگاه‌های گلوکومتر با ابزاری برای کنترل صحت قند اندازه‌گیری‌شده توسط دستگاه ارائه می‌شوند. برای اطمینان از صحت دستگاه می‌توانید آن را به مطب پزشک برده و با اعداد نمایش‌داده‌شده توسط دستگاه قند خون در مطب مقایسه‌اش کنید.

5. یک دفتر برای ثبت دقیق قند خونتان تهیه کنید

علاوه بر این اپلیکیشن‌هایی هم وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا قند خونتان را در فواصل منظم ثبت کنید. علاوه بر این لازم است زمان ثبت قند خون و فاصله‌ی آن با وعده غذایی قبلی خود را ثبت کنید. این اطلاعات به پزشک شما در برنامه‌ریزی برای درمانتان کمک می‌کند.

6.مراقب عفونت باشید

برای پیشگیری از ایجاد عفونت، لازم است تجهیزات دستگاه را با دیگران به اشتراک نگذارید، لنست و نوار آزمایش را پس از هر بار استفاده دور بیندازید و تا زمانی که خونریزی متوقف نشده است، فعالیت‌هایتان را از سر نگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.