لیزر درمانی

لیزر درمانی

در طول زندگی هر فرد، ممکن است جای زخم ناشی از جراحی یا بیماری روی بدن باقی بماند. هر عمل زیبایی چه با جراحی باشد، یا چه به صورت سرپایی در مطب پزشک انجام شود، معایب و مزایایی دارد. در لیزر درمانی، با استفاده از تابیدن پرتو نور روی سطوح خارجی پوست، سلول های پوستی جدیدی تولید شده و از این رو پوست های آسیب دیده پوشیده می شوند. اغلب از این روش درمانی برای از بین بردن جای زخم، چین و چروک پوستی، زگیل و غیره استفاده شده؛ اما این روش به طور کامل جای زخم ها را از بین نمی برد و تنها بهبودی مختصری ایجاد می شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب و مزایای لیزر درمانی بپردازیم و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. پیش از اقدام حتما با یک متخصص باتجربه مشورت کنید.

مزایا و معایب کلی لیزر درمانی

در لیزر درمانی، جای زخم و اسکار بهبود یافته و اثرات باقی مانده از آن کم می شود. پیش از لیزر، با استفاده از بی حسی های موضعی یا تزریق آرامبخش، محل موردنظر را بی حس می کنند. این درمان، یک روش سرپایی بوده و باید تحت نظر یک متخصص پوست صورت گیرد.

اما هر روش درمانی با توجه به سیستم دفاعی بدن بیمار، امکان دارد عوارض خفیفی را در پی داشته باشد. عوارضی همچون درد، تورم، قرمزی و پوست اندازی موقت، از معایب این روش درمانی بوده و اغلب طی مدت ۲ روز از بین می روند.

با لیزر جای زخم روی بدن شما تا حد زیادی کمرنگ شده و اگر این محل زخم روی صورت یا دستان شما باشد، با کمرنگ شدن آن، اعتماد به نفستان بالا رفته و حال بهتری را پیدا می کنید. به طور کلی طی مدت ۳ الی ۱۰ روز روند بهبودی مشاهده می شود.

البته با اینکه محل زخم به طور کامل از بین نمی رود، اما تا حد زیادی ظاهر آن را بهتر کرده و ضخامت اسکار را کم می کند. در ادامه مزایا و معایب لیزردرمانی زخم ها را به طور مجزا بررسی می کنیم.

مزایا لیزر درمانی زخم ها

در لیزر درمانی زخم ها، از پرتوهای متمرکز نور برای درمان قسمت های آسیب دیده بدن استفاده می شود. درواقع لیزر درمانی یک روش غیرتهاجمی بوده که نیازی به برش جراحی ندارد و به صورت سرپایی در مطب پزشک انجام می شود. البته برای بهبودی و نتیجه گیری تقریبا نیاز به چندین جلسه دارید. به طور کلی برخی از مزایای این روش به شرح زیر است:

  •     توقف رشد تومور و ضایعه های دیگر؛
  •     بهبود بینایی؛
  •     کاهش ریزش مو؛
  •     درمان انواع درد؛
  •     بهبود جای سوختگی، لکه های تیره بدن و عوارض پیری روی پوست؛
  •     بهبود ظاهر زخم ها و اسکارها.

مزایا و معایب لیزر درمانی زخم ها با توجه به عمق زخم متفاوت است؛ اما یکی از مزایای این روش درمانی، عدم استفاده از دارو بوده و این موضوع برای بیمارانی که تمایلی به مصرف دارو ندارند، بسیار حائز اهمیت است. در این روش تنها با تزریق بی حسی و آرامبخش به محل مدنظر، پوست و اطراف زخم را بی حس کرده و لیزر درمانی را آغاز می کنند.

بهبود جای زخم و اسکار

بدن زمانی که آسیبی می بیند، مدتی را برای ترمیم بافت خود صرف می کند. به این منظور یک لایه پوستی به عنوان محافظ روی خود ایجاد کرده که از ورود باکتری به داخل زخم جلوگیری شود. با توجه به عمق آسیب، اغلب اسکار و دلمه ای از زخم باقی می ماند که امکان دارد ظاهر بدی را با خود به همراه بیاورد.

به طور طبیعی زخم ها با گذشت زمان کمرنگ می شوند؛ اما برخی از اسکارها ضخیم بوده و باقی می مانند. پزشکان در لیزر درمانی، لایه های خارجی پوست را هدف قرار داده و در پی درمان آن هستند که ظاهر پوست بهتر شود. در این روش سلول های مرده پوست از بین رفته و پوست جدید جایگزین آن می شود.

معایب لیزر درمانی زخم ها

بدون شک هر روش درمانی، معایبی را در پی داشته که ممکن است کوتاه مدت و در موارد خطرناک، طولانی باشد. اغلب پس از جلسه اول لیزر درمانی، بیماران در محل زخم خود احساس درد و سوزش کرده که کمی رفع آن زمان می برد. به طور کلی برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

  •     ماندگاری جای زخم؛
  •     درد و ورم؛
  •     خارش و قرمزی؛
  •     عفونت پوستی و آبسه؛
  •     خونریزی.

با توجه به شدت و مدت زمانی که به زخم و بیماری مبتلا شده اید، حداقل به ۲ الی ۴ جلسه درمان نیاز دارید. زخم های قدیمی ممکن است پس از لیزر درمانی، تشدید شود که البته این عارضه نادر بوده و کمتر کسی دچار آن می شود. اغلب درد و سوزش تا چند روز ادامه دارد که اگر مدت آن طولانی شود، باید مجدد به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که برخی از بیمه های درمانی، لیزر را یک درمان زیبایی می دانند، ممکن است هیچ پرداختی را برای آن در نظر نگرفته و بیمار مجبور باشد تمام هزینه را خودش پرداخت کند؛ اما برخی از بیمه های درمانی، هزینه بخشی از درمان را پرداخت کرده که با این کار به بیمار کمک می شود.

نکات جانبی

مزایا و معایب لیزر درمانی زخم ها برای بیماران مختلف متفاوت است، اما از این روش برای افرادی که مشکوک به سرطان یا تیروئید هستند، نباید استفاده کرد. همچنین خانم های باردار برای بهبودی جای زخم خود امکان استفاده از لیزر را ندارند؛ زیرا امکان دارد اثرات بدی را روی کودک بگذارد.

از لیزردرمانی نباید برای زخم های اطراف چشم استفاده شود؛ زیرا نوری که از آن می تابد، امکان دارد به طور دائمی تاثیرات منفی را به چشم وارد کند. اغلب پیش از لیزردرمانی، پزشک و بیمار عینک مخصوصی باید استفاده کنند که نور لیزر به چشم نخورد.

سخن پایانی

باقی ماندن جای زخم ناشی از بخیه، جراحی، حادثه و غیره امکان دارد در طول زندگی هر فردی رخ دهد. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان اسکارها وجود داشته که یکی از آن‌ها، لیزردرمانی جای زخم است. پیش از اقدام باید از مزایا و معایب لیزر درمانی زخم‌ها آگاه شوید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

در لیزر درمانی، هیچگونه برش و جراحی صورت نگرفته و کاملا به طور سرپایی انجام می شود. در طول درمان، با استفاده از یک بی حسی، درد بیمار را کم کرده که احساس ناراحتی نکند.

لیزردرمانی به بهبود ظاهر زخم و اسکار کمک کرده و باعث می‌شود اعتماد به نفس بیمار بالا رود. اما این روش معایبی ازجمله تکرار چندین جلسه برای درمان و نتیجه‌گیری بهتر، عدم پرداخت هزینه از سوی بیمه، رفع نشدن کامل جای زخم، سوزش و درد و دیگر موارد ذکرشده در مقاله را دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.